Expert aan het woord: Bedden verhuizen is ons specialisme

“Een bed verhuis je niet zomaar”

Per jaar verhuist HartingBank 3.500 bedden naar en van zorginstellingen. Hoewel het in- en uithuizen elke keer een militaire operatie is, merkt een zorginstelling er haast niets van. Implementatiemanager Marcel Jongedijk: Ons draaiboek is maar op één ding gericht: ontzorgen”.

Voordat Marcel Jongedijk bij HartingBank ‘beddenregisseur’ was, werkte hij als vestigingsmanager bij de zorghulpmiddelenleverancier. Eén telefoontje gaf zijn carrière een compleet nieuwe wending. “Een grote zorginstelling vroeg of we 2.500 bedden konden verhuizen. Met drie bedden op één bakwagen was daar geen beginnen aan. We wisten: het is tijd om groot te denken. Vanaf dat moment moest het in- en uithuizen van bedden een specialisme worden.” Jongedijk werd door zijn werkgever gevraagd de business case van A tot Z uit te werken. Hij besefte dat de in- en uithuisservice zorginstellingen compleet moest ontzorgen. “Het zorgpersoneel heeft het al druk zat. Je kan ze niet vragen om ook nog eens mee te helpen met een verhuizing van soms wel honderden bedden.” 

Stichting Winning Wheels 
De uitdaging was: waar haal je die handjes dan wél vandaan? Jongedijk vond de oplossing in een samenwerking met de Stichting Winning Wheels. Zij mocht de afgeschreven hulpmiddelen hebben – van bedden tot rolstoelen en krukken – tegen een wederdienst: het in- en uithuizen. “De Stichting Winning Wheels geeft afgedankte zorghulpmiddelen een tweede leven. Ze schenken ze aan mensen met een fysieke beperking in onder meer Marokko en Suriname”, zegt Jongedijk. Ondertussen helpen de stichting in Nederland jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt. Juist die jongeren maken deel uit van ons geoliede beddenteam.”

 
Draaiboek 
Verreweg de meeste zorginstellingen vinken de all-in-module aan binnen de in- en uithuisservice van HartingBank. “All-in betekent: we brengen de bedden op de kamer, maken ze gebruiksklaar én nemen het oude bed ook mee”, aldus Jongedijk. De verhuizing verloopt via een minutieus opgesteld draaiboek. “We willen alles weten, van de maten van de lift, tot welk type bed voor welke bewoner is bedoeld.” Haast tot op de minuut nauwkeurig plant regiemanager Jongedijk in wat er waar moet gebeuren op de leveringsdagen. Elk bed is geregistreerd en gelabeld, zodat er logistiek niets fout kan gaan. Tussen het in- en uithuizen houdt Jongedijk bovendien genoeg tijd vrij voor de schoonmaak van elke kamer. Ondertussen mag de verhuizing de zorg nooit hinderen.De zorg gaat áltijd voor, we beperken de overlast tot het minimum.” 
 
Leenbedden 
Ondanks het gedetailleerde draaiboekJongedijk gebruikt zelfs een speciaal ontwikkelde rekentool om te bepalen hoeveel bedden er op één dag verhuisd kunnen worden komt hij ook wel eens voor verrassingen te staan. “Een keer bleken de geleverde bedden buiten ons schuld beschadigd. We hebben binnen 2,5 uur voor leenbedden gezorgd. De zorginstelling mocht die gebruiken tot de nieuwe levering.” Om de service naar klanten toe steeds verder te verbeteren, hecht de implementatiemanager veel waarde aan grondige evaluatie en nazorg bij elke in- en uithuizing. “Inmiddels verhuizen we al vier jaar bedden op deze schaal. Door die ruime ervaring weten we precies waar de aandachtspunten liggen”. 
 
Tweede leven 
Een in- en uithuizing is voor Marcel Jongedijk echter pas echt geslaagd als de bedden een tweede leven hebben gevonden, iets wat via de Stichting Winning Wheels inmiddels al 5.000 keer is gelukt. “We informeren zorginstellingen altijd waar hun oude bedden voor gebruikt worden. Dat vinden ze fantastisch om te zien.” Het meest blijft hem het verhaal bij van een meisje in Marokko. “Het meisje was gedeeltelijk verlamd. Ze lag in een paardenstal met zicht op een blinde muur. Met het bed en matras dat ze kreeg, lag ze alleen niet veel beter, maar kon ze eindelijk naar buiten kijken. Lees hier meer over Stichting Winning Wheels

Wat doet de implementatiemanager? 

Marcel Jongedijk is als implementatiemanager spin in het web bij een in- en uithuizing van bedden. Hij schrijft het handboek per project, is het centrale aanspreekpunt en verantwoordelijk voor verhuizing die zorginstellingen echt ontzorgt. 

Neem contact met ons op

Heeft u na het lezen van bovenstaand artikel vragen of wilt u advies over zorghulpmiddelen? Neem con­tact op met uw vas­te con­tact­per­soon of ves­ti­ging.

 

(Deze publicatie is 15 februari 2024 verschenen op Zorgvisie)