“Tijdig schakelen om sneller hulpmiddelen te regelen.”

De levering van hulpmiddelen aan cliënten die uit revalidatie komen, duurt soms onnodig lang. Het stagneert vaak bij de gemeente, als er een hulpmiddel vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig is. “Het helpt om de leverancier van hulpmiddelen sneller bij een plan te betrekken”, stelt René Martens, directeur van Medux.

Als een cliënt aan het revalideren is en naar huis mag, geeft de ergotherapeut aan welke hulpmiddelen nodig zijn. “Samenwerking met de leverancier van hulpmiddelen is daarbij belangrijk”, zegt René Martens, directeur van Medux, de grootste leverancier van hulpmiddelen. “We kunnen helpen bij de bepaling welk hulpmiddel in welke fase nodig is, mede op basis van het functioneel advies van de ergotherapeut. We hebben contracten met elke zorgverzekering en kunnen de duurzame gebruikshulpmiddelen leveren, zoals rolstoel of bed. Hoe eerder we op de hoogte zijn, hoe makkelijker we kunnen schakelen met de cliënt.”

Schakelen

Het gaat weleens mis op het moment dat er wordt geschakeld van het ene naar het andere domein. “Als een cliënt vanuit een revalidatiecentrum naar huis gaat, kan het bij bepaalde hulpmiddelen een tijdje duren voordat ze er zijn”, zegt Patrick Meijn. Hij is commercieel directeur van HartingBank, partner van zorgorganisaties bij de levering van hulpmiddelen. “We willen dat mensen zo lang mogelijk zelfredzaam zijn. Als iemand thuiskomt uit een revalidatiecentrum zou je dus direct de juiste hulpmiddelen moeten krijgen, zeker als er al een professional, zoals een ergotherapeut, naar heeft gekeken.”Bij hulpmiddelen die worden gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw) is dat ook geen probleem. Die kunnen over het algemeen direct worden geleverd en vergoed via de zorgverzekeraar. Bij hulpmiddelen die via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) worden geregeld, is dat niet het geval. “De cliënt moet dan eerst een aanvraag indienen bij het gemeenteloket”, legt Meijn uit. “De gemeente plant vervolgens vaak een keukentafelgesprek in om te kijken wat nodig is, ook als een ergotherapeut al een indicatiestelling heeft gedaan. Het kan wel twee tot drie maanden duren voor iemand de benodigde middelen in huis heeft.”Medux levert weliswaar een tussenoplossing, maar dat is meestal niet het hulpmiddel dat een cliënt nodig heeft. “Bijkomend probleem is dat er geregeld discussie ontstaat over wie de rekening voor die tussenoplossing moet betalen”, verzucht Martens. “Iedereen wijst naar elkaar en soms draait de cliënt er zelf voor op.” Hij denkt dat het helpt als een zorgorganisatie hen eerder in het plan betrekt. “Een ergotherapeut heeft al goed gekeken naar een cliënt. Die kent de situatie, heeft zich er al helemaal in verdiept en geeft gedegen advies. Als de zorginstelling vervolgens snel schakelt met Medux, kunnen we samen optrekken en de gemeente alvast meenemen in de plannen. Daarmee kunnen we hopelijk voorkomen dat mensen thuis tussen wal en schip vallen. Niemand vraagt hulpmiddelen voor zijn of haar plezier aan.”

“Door de zelfredzaamheid te vergroten met de juiste hulpmiddelen, verlaag je de druk op de zorg.”

Tijdige inschatting

In de praktijk werkt het goed om Medux vroeg bij de zorg te betrekken. “We hebben bijvoorbeeld afspraken gemaakt met een revalidatiecentrum in het midden van het land”, vertelt Martens. “Ongeveer een week nadat een cliënt met de revalidatie is begonnen, worden we betrokken bij de gesprekken over hulpmiddelen. Zo kunnen we tijdig inschatten wanneer cliënten naar huis gaan en hoe groot de urgentie is om te zorgen voor diverse hulpmiddelen. Door snel te schakelen met diverse partijen, lukt het inderdaad vaak om de overgang van het revalidatiecentrum naar huis soepel te laten verlopen met tijdige levering van de juiste hulpmiddelen.”HartingBank heeft speciaal voor ergotherapeuten in zorginstellingen het zelfredzaamheidspakket ontwikkeld. “Dat kan helpen om het traject bij het aanvragen van zorghulpmiddelen makkelijk te maken”, legt Meijn uit. “Middelen uit dit pakket zijn direct beschikbaar en het aanvraagportaal is ingericht als een huis. Je kan zien welke hulpmiddelen mogelijk nodig zijn in de woon-, slaap- of badkamer. Onze persoonlijke adviseurs kunnen daarnaast een rol spelen bij het helpen bepalen van de juiste hulpmiddelen.” “Dit is allemaal onderdeel van onze missie om ergotherapeuten te ondersteunen, zodat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen”, vult Martens aan. “Als het soepel verloopt, wordt niet alleen de cliënt er beter van, maar ook de zorg. Overal in de zorg is te weinig personeel. Door de zelfredzaamheid te vergroten met de juiste hulpmiddelen, kunnen mensen thuis revalideren en verlaag je de druk op de zorg. Bovendien verminder je de administratieve last.”

Contact HartingBank icoon

Ik kom graag met je in contact via:

patrick.meijn@harting-bank.nl